Helda

Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto
 

Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen julkaisuja

Kokoelman pysyvä URL-osoite

Selaa

Viimeksi lisätyt

Näytetään 1 - 9 / 9
  • TietueOpen Access
    Kemianluokka Gadolinin kokeellisuusopas : Suosituimmat kokeelliset työmme lukioon ja ammattikouluun viidentoista vuoden ajalta
    (Kemianluokka Gadolin, Helsingin yliopisto, 2023) Pesonen, Reija; Hellen, Zina; Kauremaa, Aleksi; Pesonen, Reija; Haatainen, Outi; Takala, Aleksi; Pernaa, Johannes; Aksela, Maija; Helsingin yliopisto; Pesonen, Reija
    Kokeellisuus on keskeistä kemiassa, sen opiskelussa ja oppimisessa. Tämän oppaan tavoitteena on tukea nuorten mielekästä kokeellista työskentelyä toisella asteella tai kerhoissa, leireillä tai kotona. Kokeellisuusopas sisältää seitsemän työtä sekä ohjeet ohjaajalle. Mukaan valitut työt ovat sellaisia, joita ohjaajat ovat mielellään varanneet Kemianluokka Gadolinissa opintokäyntien sisällöksi tai joista tehtyjä videoita on katsottu runsaasti sosiaalisen median kanavillamme. Kokeellisen toiminnan kautta nuorilla on mahdollisuus tutustua kemiaan tieteenalana, sen merkitykseen omassa arjessa sekä harjoitella kemialle keskeisiä tutkimisen taitoja, jotka auttavat myös kemian käsitteiden sisäistämisessä. Pääsääntöisesti kokeelliset työt on suunniteltu kouluissa toteutettaviksi, ja ne tukevat valtakunnallisten opetussuunnitelmien mukaista kemian opetusta. Mukaan on mahtunut muutama sellainenkin työ, jonka voi sovelletusti toteuttaa kotona etäopetuksessa, kotiläksynä tai vain omaksi oppimisen iloksi ystävien kanssa. Työohjeita voi käyttää sellaisenaan tai soveltaa omaan käyttöön sopivaksi. Töitä on kehitetty ja päivitetty vuosien 2008-2023 välillä Kemianluokka Gadolinissa vierailleiden kymmenien tuhansien nuorten tiedekasvatustoiminnasta (mm. opintokäynnit yliopistolla, tiedesynttärit, kerhot, leirit tai tapahtumat) saatujen palautteiden ja uusimman tutkimustiedon avulla. Kokeellisia töitä on helppo toteuttaa sekä materiaalien että välineiden suhteen. Useimmat raaka-aineet ja välineet ovat tuttuja kotoa. Oppaassa löytyy ohjaajalle tietoa ilmiöistä, turvallisesta ja mielekkäästä työskentelystä, vastauksia pohdintakysymyksiin, vinkkejä materiaalien ja välineiden hankkimiseen sekä lisämateriaalia jatko-opiskeluun sekä yhteystiedot kysymyksiä varten. Jokainen töiden ohjaaja vastaa lasten turvallisesta työskentelystä.
  • TietueOpen Access
    Kemianluokka Gadolinin kokeellisuusopas : Suosituimmat kokeelliset työmme yläkouluun viidentoista vuoden ajalta
    (Kemianluokka Gadolin, Helsingin yliopisto, 2023) Pesonen, Reija; Hellen, Zina; Kauremaa, Aleksi; Pesonen, Reija; Pesonen, Reija; Haatainen, Outi; Takala, Aleksi; Pernaa, Johannes; Aksela, Maija; Helsingin yliopisto
    Kokeellisuus on keskeistä kemiassa, sen opiskelussa ja oppimisessa. Tämän oppaan tavoitteena on tukea nuorten mielekästä kokeellista työskentelyä yläkoulussa tai kerhoissa, leireillä tai kotona. Kokeellisuusopas sisältää kahdeksan työtä sekä ohjeet ohjaajalle. Mukaan valitut työt ovat sellaisia, joita opettajat ovat mielellään varanneet Kemianluokka Gadolinissa opintokäyntien sisällöksi tai joista tehtyjä videoita on katsottu runsaasti sosiaalisen median kanavillamme. Kokeellisen toiminnan kautta nuorilla on mahdollisuus tutustua kemiaan tieteenalana, sen merkitykseen omassa arjessa sekä harjoitella kemialle keskeisiä tutkimisen taitoja, jotka auttavat myös kemian käsitteiden sisäistämisessä. Pääsääntöisesti kokeelliset työt on suunniteltu kouluissa toteutettaviksi ja ne tukevat valtakunnallisten opetussuunnitelmien mukaista kemian opetusta. Mukaan on mahtunut muutama sellainenkin työ, jonka voi sovelletusti toteuttaa kotona etäopetuksessa, kotiläksynä tai vain omaksi oppimisen iloksi ystävien kanssa. Ohjaajalle kirjoitettuja työohjeita voi käyttää sellaisenaan tai soveltaa omaan käyttöön sopivaksi. Töitä on kehitetty ja päivitetty vuosien 2008-2023 välillä. Kemianluokka Gadolinissa vierailleiden kymmenien tuhansien nuorten tiedekasvatustoiminnasta (mm. opintokäynnit yliopistolla, tiedesynttärit, kerhot, leirit tai tapahtumat) saatujen palautteiden ja uusimman tutkimustiedon avulla. Kokeellisia töitä on helppo toteuttaa sekä materiaalien että välineiden suhteen. Useimmat raaka-aineet ja välineet ovat tuttuja kotoa. Oppaassa löytyy ohjaajalle tietoa ilmiöistä, turvallisesta ja mielekkäästä työskentelystä, vastauksia pohdintakysymyksiin, vinkkejä materiaalien ja välineiden hankkimiseen sekä lisämateriaalia jatko-opiskeluun sekä yhteystiedot kysymyksiä varten. Jokainen töiden ohjaaja vastaa lasten turvallisesta työskentelystä.
  • TietueOpen Access
    Kemianluokka Gadolinin kokeellisuusopas : Suosituimmat kokeelliset työmme lapsille viidentoista vuoden ajalta
    (Kemianluokka Gadolin, Helsingin yliopisto, 2023) Pesonen, Reija; Hellen, Zina; Kauremaa, Aleksi; Pesonen, Reija; Haatainen, Outi; Takala, Aleksi; Pernaa, Johannes; Aksela, Maija; Pyper, Katriina; Pesonen, Reija
    Kokeellisuus on keskeistä kemiassa, sen opiskelussa ja oppimisessa.Tämän oppaan tavoitteena on tukea lasten mielekästä kokeellista työskentelyä esi ja alakoulussa tai kerhoissa, leireillä tai kotona. Kokeellisuusopas sisältää yhdeksän helposti ja turvallisesti toteutettavaa työtä sekä ohjeet ohjaajalle. Töiden kautta lapset pääsevät tutustumaan mielenkiintoisiin ilmiöihin omassa arjessa sekä harjoittelemaan ohjauksessa tärkeitä tutkimisen ja keskustelun taitoja opetussuunnitelmien per usteiden tavoitteiden mukaisesti. Töiden lomassa kulkee tarina, mutta työt toimivat itsenäisesti myös ilman taustatarinaa. Oppaseen valitut työt ovat lapsista mielenkiintoisimpia töitä Kemianluokka Gadolinin toiminnassa ta i niitä on eniten ladattu avoimesta materiaalipankista verkossa. Töitä on kehitetty ja päivitetty vuosien 2008 2023 välillä Kemianluokka Gadolinissa vierailleiden kymmenien tuhansien lasten tiedekasvatustoiminnasta (mm. opintokäynnit yliopistolla, tiedesynttärit, kerhot, leirit tai tapaht umat) saatujen palautteiden ja uusimman tutkimustiedon avulla. Kokeellisia töitä on helppo toteuttaa sekä materiaalien että välineiden suhteen. Useimmat raaka-aineet ja välineet ovat tuttuja kotoa. Ohjaajan lisämateriaaleista löytyy ohjaajalle tietoa ilmiöistä, turvallisesta ja mielekkäästä työskentelystä, vastauksia pohdintakysymyksiin, vinkkejä materiaalien ja välineiden hankkimiseen sekä lisämateriaalia jatko opiskeluun sekä yhteystiedot kysymyksiä varten. Jokainen töiden ohjaaja vastaa lasten turvallisesta työskentelystä.
  • TietueOpen Access
    Ohjelmointia matematiikan opetukseen
    (LUMA-keskus Suomi, 2020) Laaksonen, Antti; Erfving, Emilia
  • TietueOpen Access
    Lelan matematiikkaseikkailu päiväkodissa
    (LUMA-keskus Suomi, 2020) Kangas, Jonna; Reunamo, Jyrki; Erfving, Emilia
  • TietueOpen Access
    Lelas matematikäventyr på dagis
    (LUMA-keskus Suomi, 2020) Kangas, Jonna; Reunamo, Jyrki; Erfving, Emilia
  • TietueOpen Access
    Pulmaario : mathematics and programming : practical guide
    (University of Helsinki Science Education Centre, 2019) Sumu, Virpi; Tuominen, Jenna
  • TietueOpen Access
    Kluraklubb : matematik och programmering : handledarguide
    (Helsingfors universitets vetenskapsutbildningscenter, 2019) Sumu, Virpi; Tuominen, Jenna
  • TietueOpen Access
    Pulmaario. Matematiikkaa ja ohjelmointia. Ohjaajan opas
    (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus, 2019) Sumu, Virpi; Tuominen, Jenna